Dagbog

Torsdag d. 3/7: Hamborg lufthavn - syd for Hamborg. 49 km

Bilen er pakket med cykel og bagage, og efter arbejde kører jeg direkte til Hamborg lufthavn, hvor jeg stiller bilen i langtidsparkeringen. Kommer i tanker om, at jeg har glemt at justere km tælleren på cyklen til 25 mm dæk, hvor jeg plejer at køre med 23 mm dæk.

Afgang på cykel kl. 19.50. Det regner let, men det er for varmt at have regnjakke på. Finder en hæveautomat så jeg kan få hævet nogle euros. Jeg havde planlagt en rute igennem Hamborg, og skrevet kort ud til at køre efter, men efter et par kryds hvor jeg ikke kan finde skilte med gadenavne, kommer jeg væk fra ruten og kan ikke finde tilbage igen. Kortet er kun en smal stribe af byen, og da jeg først er uden for den stribe, kan jeg ikke finde tilbage. Der er kun et begrænset antal steder man kan kommer over Elben, og det lykkes da endelig at finde en bro man må cykle på. Skulle have været igennem den gamle Elb-tunnel som kun er åben for cyklister og fodgængere, og hvor man kører op og ned med elevator. Man skal over Elben to gange, plus div. kanaler motorveje og jernbaner. Det tog mig ialt 3 timer at køre igennem Hamburg - på et tidspunkt kørte jeg f.eks. langs et jernbanespor og stod pludselig på skærverne midt i et jernbanetærræn uden anden udveje end at vende om.

Til sidst kom jeg dog ud af byen, men jeg havde havde håbet på 100 km til den første aften, og måtte nøjes med 49. En anden årsag til at jeg nåede kortere end planlagt er, at jeg blev nødt til at arbejde lidt over for at få det hele færdigt inden ferien.

Finder en skov, hvor jeg slår lejr ca. kl. 0.30.

Min sovepose var desværre en smule våd, da jeg havde kørt en par timer inden jeg kom i tanker at den skulle i en plasticpose.

Fredag d. 4/7: syd for Hamborg - syd for Minden. 225 km

Det har regnet hele natten, og det regner stadig da jeg står op kl. 5.20. Jeg tager det våde tøj på fra igår, for ikke også at gøre det andet sæt tøj vådt. Nu er det dog ikke spor varmt længere!

Ca. kl. 11.00 holder det op med at regne, og jeg kører lidt ind i en skov for at få lidt privatliv til at vaske mig og tage tørt tøj på. På vej ud af skoven får jeg turens første og næstsidste punktering. En lille sten i fordækket. Ca. en time senere begynder det at regne igen. Det er dog mere i byger, og jeg holder ind når det er værst, for ikke at få mit andet sæt tøj helt vådt også.

Bliver irriterret og også noget sinket af de evindelige fortovs-cykelstier. Der er cykelstier overalt, og i byerne er cykelstierne oppe på fortovet med elendig belægning og op- og nedkørsler hele tiden, gerne med en lille fortovskant. Desværre ligger byerne meget tæt i dette område - det er ved at drive mig til vanvid!

Uden for byerne må man heller ikke køre på vejene. Ofte er der en seperat cykelrute, hvor man først bliver ført langt ud på Lars Tyndskids mark, hvorefter der kun skiltes til meget små byer som ikke er med på mit kort. Jeg kører forkert flere gange idag på den konto.

Ca. kl. 18.00 bliver det fint vejr, og jeg sætter soveposen til tørring øverst på bagagen.

Holder ind i en skov ca. kl. 23 for at sove.

Lørdag d. 5/7: syd for Minden - syd for Olpe. 218 km

Står op kl. 5, afgang 5.45. Finder bager i Bad Salzuflen. Irriterende omkørsel før Schloss Holte. Vejen er spærret pga ombygning af vejen, og omkørslen fører mig ind i Sennestadt (forstad til Bielefeld) hvorefter der ikke er flere skilte med omkørsel. Jeg har en del problemer med at finde den rigtige vej ud af byen, og kører nok ialt 15 km extra!

Efter Lippstadt havde jeg tænkt mig at følge hovedvejen for at vinde lidt tid, men den viser sig at være en 4 sporet motortrafikvej som man ikke kan cykle på. Jeg finder nogle mindre parallelle veje som sikkert også er meget hyggeligere (men noget længere)

I dag er vejret fint - 25 grader og sol, og i Ruthen leder jeg efter et sted med vand, så jeg kan vaske noget tøj. Jeg vælger dog at gå i friluftsbadet, hvor jeg foruden at vaske tøj også får et ordentligt bad og bliver barberet. Efter et par timer i solen er tøjet tørt nok til, at jeg kan tage det ene sæt på, og sætte det andet til tørring oven på bagagen.

Nu kommer der bjerge. Jeg føler mig træt, men det hjælper faktisk lidt at smøre kæden. Jeg har ellers smurt tidligere idag, men efter at den regn i går, er kæden sikkert meget trængende.

Finder et fint sted at sove på en eng.

Søndag d. 6/7: syd for Olpe - syd for Wittlich. 217 km

Det regnede lidt i nat, men ikke noget problem. Op kl. 5, afgang 5.45. Havde lidt brød og bananer fra i går. Senere finder jeg en bager. Kører en del på hovedveje, men der er næsten ingen trafik her Søndag morgen.

Koblenz er virkelig en by hvor der er meget at se - der er slotte og monumenter i massevis, og det er her Mosel løber ud i Rhinen. Kører op langs Mosel floden. Går ind på restaurant og får mad og et glas vin. Om vinen var god? ja, den var i hvert fald lokal, og det var det jeg havde bedt om. Slår madressen ud helt nede ved floden for at holde et hvil. Ligger og spekulerer på hvorfor en dum lille speedbåd laver meget mere bølger end et stort fragtskib (plus en masse larm). Det er lige som om fragtskibene er en naturlig del af floden, hvorimod speedbådene er forstyrrende elementer.

I det hele taget er idyllen langs Mosel nok lidt opreklameret, idet der er en hovedvej på den ene side og en hovedvej og en jernbane på den anden side, og dertil kommer at selve floden er stærkt trafikkeret. Men der er da også Moseler Radweg - en cykel rute hele vejen fra Koblenz til Metz.

Fra Cochem kører jeg og over bjergene for at skyde genvej forbi nogle af Mosels krøller. Dette viste sig at være en god beslutning. Der var en fantastisk udsigt ud over Cochem og Mosel floden, og jeg fik prøvet en vej med 25 % stigning (Kørte meget forsigtigt ned, i skridtfart med bremserne trukket, og måtte trække op på den anden side). Men først og fremmest fik jeg kørt på "Maare-Mosel-Radweg" - en cykelrute med fin asfalt, som fulgte en gammel jernbane strækning med tunneller og viadukter igennem et dejligt landskab. Det var 11 km med et konstant fald som gav 25 - 30 km/t uden at pedallere.

Fandt et sovested kl. 11, da det ret mørkt. Lige ved cykelsti, bag en bænk.

Mandag 7/7: syd for Wittlich - syd for Metz. 196 km

Op kl. 5. Ret hurtig afgang, da jeg lå på et ret offentligt sted.

I Trier gøer jeg status over de kørte km:

Kørt ialt: 744 km

Iflg. ruteplan: 626 km

Dvs., at jeg har kørt 118 km mere end forventet for at nå til Trier!

Kører langs med Mosel igen. Følger floden Saar til Saarburg. Herefter er vejen til Perl spærret. Jeg tager en mindre vej som går op i bjergene (OK, små bjerge), hvor jeg ikke kan finde de rigtige veje - skønne spildte kræfter. Mens jeg roder rundt på de små veje i bjergene modtager jeg 6 smser med velkommen til henholdsvis Frankrig og Tyskland. Kommer tilbage til Mosel, men langt længere nede af floden end det var meningen. Køber ind, spiser og vil sove lidt, men det begynder at regne. Byger resten af eftermiddagen, som jeg nogenlunde undgår ved at holde ind.

Kommer ind i Frankrig og følger hovedvejen til Metz.Spiser kebab på en tyrkisk grill, hvor alle tilsyneladende kender hinanden og siger "ça va" når de kommer og giver hinanden hånd eller skulderklask.

Nu er jeg endelig kommet til et land uden fortovscykelstier, men til gengæld fører alle veje ud af byerne ud på en motorvej! Har store problemer med at finde den rigtige vej ud af byen. Det regner og jeg sætter mig under et halvtag og skriver dagbog (kl. 20.30)

Et par timer senere, da det er blevet mørkt, finder jeg et sted at slå telt op - oppe af en stejl jordvej,

Slår op i regnvejr - øv!

Tirsdag d. 8/7: syd for Metz - Montigny, 150 km

Det regnede en del i nat, og jeg har smadret en skovsnegl mellem luftmadrassen og underlaget. Jeg prøver at få det værste af snadderet af. Stærk modvind igen idag, og jeg er ved at blive rigtig træt. Det har været modvind siden Koblenz - dvs. det er 3. dag i træk med modvind. Jeg vil tage toget til Dijon fra Neuchateau for at vinde lidt km og slappe lidt af. Men toget går ikke i den rigtige retning, og i stedet beslutter jeg at holde tidligt idag og gå på camping plads. Jeg synes dog, at det er for tidligt at holde i Neuchateau da klokken kun lige har passeret middag. Den næste camping finder jeg dog først ca. kl. 18, så det blev alligevel ikke så tidligt endda. Efter Neuchateau løber jeg igen ind i en vej som er spærret, og må køre en omvej igennem små byer hvor det er svært at finde den rigtige vej.

Det klarer op om eftermiddagen, og bliver fint vejr.

På campingpladsen møder jeg en amerikansk pige som bruger et par uger på at cykle fra Paris til Zurich. I Zurich skal hun møde kæresten og så skal de cykle over Alperne til Italien.

I øvrigt står den på tøjvask, bad, barbering og opladning af telefon. (den kan nå at lade op mens jeg bader og barberer mig)

Onsdag d. 9/7. Montigny - St Vallier ved Montceau. 221 km

Op kl. 6, afgang kl. 7.

Først lidt biveje, så hovedvejen til Langres (som er en flot gammel by, men dem er der så mange af i Frankrig, at man næsten ikke gider at nævne det) køber ind og spiser på torvet.

Derefter først på hovedvej, men den er så trafikkeret, at jeg vælger at køre ad mindre veje (dvs: omveje). Nogle af de "gule" veje er dog næsten lige så traffikkerede som de "røde" (hovedvejene).

Efter Dijon kører jeg et stykke af en parallelvej til hovedvejen. Denne er en del af "Route des Grands Cruts", og der er vinmarker så langt øjet rækker. Havde lidt problemer med at finde den rigtige vej ud af Dijon. Eftermiddagshvil i Baune. nu er der varmt - jeg har set et skilt med 30 grader idag, og i går kl. 14. så jeg et skilt med 15 grader, så det er en brat overgang.

Eftermiddagshvil i Baune.

Efter Baune bliver hovedvejen mod Roanne helt umulig at køre på - smal og med tæt trafik af lastbiler. Heldigvis finder jeg en parallel cykelrute langs med "Canal du Centre", som jeg følger hele vejen fra Chagny til Paray le-Monial - en strækning på omkring 100 km. Ruten hedder Voie Verte. Det er delvis adskildt cykelsti og delvis små veje med meget lidt trafik. Fin asfalt hele vejen. Så var jeg heldig, at jeg valgte hovedvejen og ikke små veje!

Godt halvvejs nede af den cykelrute - et sted hvor den kører op i bakkerne - finder jeg et sted at sove.

Torsdag d. 10/7. St Vallier - lige før "Col du Beal". 189 km

Står tidligt op, da jeg ligger i udkanten af et villakvarter. Frøs i nat, fordi jeg havde sovet uden oversejl og var blevet lidt fugtig. Afgang 5.30.

Følger cykelruten ned til Paray le-Monial, herefter små veje til Roanne.

Hvis jeg i går var i vin-land, så er jeg i dag i ko-land. Før Roanne er der kun græsmarker med græssende køer.

Efter Roanne køre jeg til "Lac de Villerest", en opdæmmet sø hvor jeg holder hvil fra 13 - 16.30. Ude at bade, og vasker lidt tøj i søen. Ved Loire-floden stopper jeg for at tage et par billeder af "Chateau de la Roche" - et lille slot som ligger på en ø ude i floden.

Fra Pommier til Böen kommer jeg til at køre en omvej, men til gengæld ser jeg et dyr som jeg aldrig har set før. Det ligner en lille bæver, men med spids hale som en rotte. Det løber over vejen foran mig, og springer ned i en bæk, hvor det ligger og plasker rundt sammen med en makker. Jeg ser dem rimeligt godt, men kan ikke tage et ordentligt billede - de vil ikke stå stille, og der er blade imellem os.

I Böen spiser jeg en pizza som er ret ringe.

8 km før "Col du Béal" Begynder det at lyne og tordne, og det er også ved at blive mørkt. Jeg når lige at slå lejr inden det begynder at regne kraftigt.

Note vedr. formen:

D. 7. og 8. var jeg meget træt, og det begyndte at gøre ondt i bagdelen, håndled, knæ og højre fod (der hvor skoen klemmer lidt pa en udstående knogle). Desuden var mine øjne irriterede pga. den evige modvind, og mine læber sprukne.

D. 9. går det langt bedre med det hele, og jeg beslutter idag d. 10. at stoppe tidligt ca. hver tredie dag for ikke at overbelaste mig selv.

Fredag d. 11/7. lige før "Col du Beal" - St. Flour. 146 km

Op kl. 5, afgang 5.45.

Fint vejr, og jeg kører op på Col du Beal. Grusvej på det øverste stykke, men fin kvalitet.

Lidt nede på den anden side finder jeg en bager, og mens jeg spiser begynder det at regne lidt. Så er der ellers småbyger hele formiddagen, eller så længe jeg er i bjergene. Det er også småkoldt.

Ude af bjergene, på vej ind i Briude ser jeg først CSCs biler, derefter en række af de andre professionelle cykel-hold. Der er ingen tvivl om at dette er Tour de France karavanen der kører forbi. Jeg spørger, og finder ud af, at dagens etape af Touren starter i Briude kl. 13, dvs. om ca. en time! Perfekt. Jeg kører ind i byen og ser starten. Sikke et cirkus - det er virkeligt stort.

Efter at have handlet og spist, kører jeg mod St. Flour. Desværre viser skiltene mig langt pokker i vold ud til en motorvej - KÆMPE omvej. Nå, men der er masser af lange stigninger til at afløbe mine aggressioner på, der er bla. et pas på 1200 m inden St. Flour og campingpladsen, som jeg når kl. 18. Så blev det alligevel ikke den halve hviledag jeg havde tænkt mig. Ovenikøbet kan man ikke få noget at spise på pladsen, og der er 3 km og 300 højdemeter ned til byen, så jeg får ikke rigtig aftensmad, man må nøjes med lidt brød (1/3 baquette) og ost som jeg havde til overs fra middag.

På campingpladsen møder jeg et par danskere, som kan se på mit klub-tøj at jeg er dansker. Men det er nok heller ikke så svært når der står "Skodborg Dæk Service" hen over ryggen.

Jeg blev også "genkendt" af et par danskere i Briude som var til Tour de France.

Det er gået rigtigt meget op og ned i dag, bla. har jeg været over 4 pas over 1000 m, så det har faktisk været en hård dag på trods at de få km.

Lørdag d. 12/7. St Flour - Carmaux. 180 km

Afgang 6.15, morgenmad i St. Flour

Hovedvejen til Rodez. Modvind og byger.

Ser Europas varmeste kilde, Source du Par i byen Chaudes-Aigues. Vandet er 82 grader varmt. Man kan godt lige hurtigt stikke fingerspidsen ind i vandet, men heller ikke mere.

Fotograferer 2 flotte kirker i Rodez. På vejen ud af Rodez er der motortrafikvej, og cyklister bliver ledt langt ud på landet, hvor jeg må spørge om vej mange gange. Omvej på 13 km + al den tid der gik med at lede efter den rigtige vej.

Der var lavet en flot stor bro over Viaur flod-dalen, men det er motortrafikvej, så jeg måtte neden om med en masse krøller på vejen. Fin udsigt til Viaduc du Viaur.

Ved Carmaux (før Albi) må jeg igen en omvej pga. motortrafikvej. Finder baghave-camping før Carmaux.

Ups - nu fik jeg igen ikke skaffet noget at spise inden jeg gik på camping, så endnu en dag uden aftensmad.

Selvom det regner får jeg renset og smurt kæde og tandhjul vha. en dåse WD-40 lignende fransk produkt som jeg havde købt i et byggemarked, og en tandbørste jeg havde købt i Lidl. Rent faktisk havde jeg købt en pakke med 5 tandbørster og smidt de 4 væk - det var nemlig det billigste. Desuden anvendte jeg en pakke engangs-karklude som jeg havde kørt rundt med i 2 dage til formålet.

Søndag d. 13/7. Carmaux - 20 km før Ax-les-Thermes. 196 km

Sov lidt længere for at regnen skulle holde op. Afgang 6.15.

Det truer med regn hele dagen, men jeg undgår/slipper.

Morgenmad i Albi - fantastisk flot by. Udsigten over floden er fantastisk. Albis centrale del er holdt i rødlige sten-farver i modsætning til de fleste gamle franske byer, hvor der er anvendt grå sten.

Kl. 7 er åbentbart inden myldretid i Albi, og jeg slipper hurtigt igennem byen, og finder den rigtige vej ud i første forsøg.

Modvind og sejge bakker hele dagen, men de to sidste timer, omkring Pamiers, har jeg medvind! Jeg har ellers haft konstant modvind siden Koblenz, dvs. i 7 dage i træk. Spiser aftensmad på McDonnalds for at spare tid, da jeg gerne vil et lille stykke op i Pyrenærene inden jeg går på camping. Efterhånden indhenter jeg dog et regnvejr (medvind!), og jeg beslutter at holde allerede kl. 19.

Camping 20 km før Ax-les-Thermes. Lækker plads ved en lille sø, hvor man kan leje kajakker. Høje bjerge omkring.

Højde ca. 500 m over havet.

Inden jeg går i seng, bytter jeg om på for- og bag-dæk - så er jeg sikker på at begge dæk er nogenlunde friske hele vejen til Algarve.

Mandag d. 14/7. 20 km før Ax-les-Thermes - Tarrega. 220 km

Afgang 6.30. Regnen er holdt op allerede i går aftes. Det går opad indtil jeg står på "Col de Envalira" kl. 12. Højde: 2408 m. Jeg havde dog hold pause for morgenmad før Ax, en lille pause nær L´Hospitalet, og en længere pause i "Pas de la Case", hvor jeg købte en ny solcreme. Det er et ski-sports sted i Staten Andorra, men også et indkøbs-sted, hvor det vrimler med mennesker i alle butikker. Jeg køber også to stk. mørk Toblerone-chokolade på 100 gr. Det ene til at spise med det samme, og det andet til at gemme til senere - hvor naiv kan man være, det andet stykke var væk inden jeg var 5 km ude af byen. Der var ikke noget af det jeg købte som var billigt, men et eller andet må da være billigt, når man kan få så mange mennesker til at køre langt op i bjergene for at handle.

Opkørslen til "Col de Envalira" var lang, men egentlig ikke særlig hård. Stigningen var ikke stejl nogen steder, og jeg holdt som sagt flere pauser. Jeg tror egentlig, at de 2 foregående dage var hårdere mht. stigninger. Den sidste 2/3 af stigningen var hovedvej med stærk trafik.

Der er en flot udsigt fra passet - når man lige ser bort fra tankstationen. Der gik 3 løse og meget snakkesagelige heste deroppe.

I passet mødte jeg også en andorraner på cykel, som ville låne en pumpe fordi han var punkteret. Han havde en ekstra slange med, men da han fik den monteret bulede den ud gennem et hul i slidbanen. Hans bagdæk var simpelthen slidt helt ned til lærredet! Hvordan kan man køre op til et bjergpas med serpentinerveje og hele molevitten på sådan et dæk. Det er jo livsfarligt! Det fik han så at vide, og så gav jeg ham en dæk-lap så han kunne køre hjem. Det må jo have gået godt, for jeg kørte ned efter ham samme vej, og jeg så ham ikke igen.

Fra "Col de Envalira" gik det stort set nedad resten af dagen. Den første del af Andorra er flot, men nede nær hovedbyen er der rædselsfuldt - en by klemt inde mellem bjergene med kun een hovedvej som har alt for megen trafik. I Spanien havde jeg først ca. 30 km med så megen modvind, at jeg måtte træde pænt i pedalerne for at holde 20 km/t NEDAD. Derefter begyndte det at gå godt. Jeg fulgte hovedvej C-14 som har fin asfalt, et stort nødspor at cykle i, udrettet de vildeste buler og sving med tunneller og broer, og i øvrigt ikke ret megen trafik om aftenen da jeg kørte der. Jeg nåede helt ned til Tarrega ca. kl 22, Her ville  jeg vil finde en camping, men der var ingen. Jeg fandt et sted at sove i læ af en gammel lagerbygning hvor jeg ikke kunne ses fra vejen.

Tirsdag d. 15/7. Tarrega - nord for Castellón. 236 km

Op kl. 5, afgang 5.45. Følger C-14 ned mod Reus og middelhavskysten, som jeg når ca. til middag.

Køber brød og ost i et supermarked. Spiser ca. 1/3 af osten, men da jeg kører derfra falder den af cyklen og bliver kørt over af en bus.

Et par timer senere holdte jeg middagshvil på en strand, hvor jeg kunne sidde i skyggen af en klippe. Jeg var også ude at bade i middelhavet. Derefter kører jeg videre af hovedvej N-340 mod Valencia. Der er vildt megen trafik. Det er nærmest en motortrafikvej med autoværn og ud- og indfletninger i stedet for alm. kryds, og man må også køre 100 km/t. Der er dog heldigvis for det meste et nødspor med god asfalt til at cykle på. Der er iøvrigt modvind på alle de ca. 300 km jeg kører langs med middelhavskysten - men det er jeg jo vandt til.

Ca. kl. 21 punkterede jeg på et stykke ståltråd som satte sig i fordækket. Jeg tror det var et stykke trådforstærkning fra en lastbil-slidbane. Der ligger stumper af slidbaner over alt i kanten af de spanske hovedveje. Det synes jeg aldrig jer har set i andre lande, men det er måske fordi jeg aldrig har cyklet på en motortrafikvej i andre lande.

Jeg ville finde en campingplads da det er ved at blive mørkt ca. kl. 21.30, men jeg fandt først en kl. 22.30, da det var blevet helt mørkt.

Det ser nærmest ud som om folk bor fast her på pladsen. Hver plads er overdækket med et oversejl mod solen. Derunder står campingvogn og fortelt, og foran igen er der havemøbler fjernsyn osv. Det lader også som om folk kender hinanden. En dreng bliver væk og græder, og jeg kan føre at folk taler om det længe efter. Der sker åbenbart ikke så meget her på stedet.

Jeg har en ven i Lissabon som hedder Valentin, som vil møde mig i Sevilla og følge mig det sidste stykke til Algarve.

I dag regnede jeg på km og timer, og sms'ede til Valentin, at jeg kan møde ham Lørdag d. 19/7 kl. 10 i Sevilla - et meget optimistisk løfte, som jeg kommer til at arbejde hårdt for at holde.

Onsdag d. 16/7. nord for Castellón - vest for Requena. 245 km

Afgang kl. 6.

Før Valencia kører jeg forgæves rundt og leder efter et supermarked. Man skulle tro at spanierne spiser på restaurant hele dagen, for der er mindst 20 restauranter for hver fødevareforretning. Desuden åbner alting meget sent, og der er ingen bagerier at finde. Jeg skal huske at gemme noget mad til om morgenen.

På vej ind mod Valencia kommer jeg ind på en motorvej hvor jeg ikke må cykle, så jeg drejer af, og roder igen en del rundt for at finde de rigtige veje.

Valencia er et helvede at køre igennem på cykel. Det er ganske vist en oplevelse, men ikke en jeg vil anbefale. Ud af byen finder jeg "motorvej" A3 mod Madrid, og det går strygende - indtil jeg opdager at jeg er på vej mod Valencia igen! Det gik der så lige en time med.

Tilbage i Valencia spurgte jeg et par cykelryttere om vej. Det havde været ude at træne og var på vej hjem. De anviste mig en bedre (om)vej ud af byen som ikke gik på motorvejen. Jeg skulle først møde motorvejen igen i Buñol, og derfra ville der være en "Via de servicio" til Requena - dvs. en parallelvej til motorvejen hvor man kan køre til og fra tankstationer virksomheder osv, Det bruger man meget i Spanien. De fulgte mig det første stykke ud af byen, da det svarede nogenlunde til den vej de skulle. Da jeg kom til Buñol fulgte jeg skiltene til A3, hvilket var en fejl, da jeg så kom til at køre til tilkørslen før byen (ja, jeg kunne jo sådan set ikke vide at der også ville være en tilkørsel efter byen), og jeg kørte på A3 over viadukten som fører over byen. Det måtte jeg jo nok ikke, men jeg mødte ikke politiet, og efter byen fandt jeg endelig den omtalte via de servicio. Først var den en to sporet vej med fin asfalt (som dog gik noget mere op og ned end selve motorvejen) , men den blev smallere og smallere, og de sidste 2-3 km blev den til en grusvej som man knap kunne cykle på.

I Requena spiste jeg en pizza, og ledte lidt efter en campingplads. Jeg endte dog med at køre videre ud af byen, og i bjergene efter byen fandt jeg et fint sted at sove. Det sidste par timer var der tordenbyger, og jeg havde taget min regnjakke på.

Torsdag d. 17/7. Vest for Requena - Villacarrillo. 267 km

Det har regnet en del om natten, men det var tørt da jeg stod op. Afgang 6.20. Godt at jeg sov på et højt sted, for det blev tåget på vej nedad.

I den første by gik jeg ind på en cafe og spurgte om jeg kunne få noget at spise. Jeg fik besked på at det kunne jeg ikke endnu, men om 5 min, dvs. kl. 8, ville der komme brød. Jeg stoler dog ikke på at de 5 min holder, så jeg går i stedet over på tanken på den anden side af vejen, og spuler min cykel med en højtryksrenser for 1 euro. Den var beskidt fordi jeg havde kørt i regnvejr dagen før. Derefter smurte jeg kæden, købte en pakke kiks, og kørte videre mod den næste by. Der lykkedes det mig endelig at få en ostemad. I Albacete handlede jeg ind i Dia (supermarked), og fik endelig et ordentligt måltid.

Jeg fortsatte derefter med at følge hovedvej N 322 langs med Sierra de Alcaraz. Der er side/medvind hele dagen. Det er en rigtig flot vej - en positiv overaskelse ovenpå strækningen langs middelhavskysten som havde skuffet mig lidt.

Holdt ca. 45 min. pause i skyggen ca. kl. 15. Jeg kørte ind i en lille by ca. kl. 20 for at få noget at spise, men i restauranten sagde de at det var for tidligt. På denne tid kunne jeg kun få "Bocadillos" - dvs. småting - skinke og pølse stykker med brød til. Det gad jeg ikke, så jeg kørte videre, og fandt en restaurant senere i en anden by. Det lykkedes mig ikke at finde en campingplads, så jeg sov på en mark med oliventræer, på et sted hvor der var en vold mellem vejen og marken.

Fredag d. 18/7. Villacarrillo – Lora del Rio. 283 km

Da jeg kommer til Linares, er vejen videre motorvej, og efter lidt roden rundt i byen, finder jeg en alternativ rute ned over Mengibar og Porcuna. Dette koster en del tid og km. Jeg må spørge om vej rigtigt mange gange. Kan ikke finde moskeen i Cordoba, som min svigerfar har anbefalet mig at se – i hvert fald ikke inden for den tid jeg vil sætte af til det. Til gengæld finder jeg den rigtige vej ud af byen i retning af Sevilla.

Der er over 40 grader omkring Cordoba, og ca. hver halve time må jeg lige lidt ind i skyggen og køle af. Hvis muligt ved en tankstation, hvor jeg kan hælde lidt vand i hovedet og på trøjen.

Vil finde en campingplads ved 21-tiden, men der er ikke nogen, så jeg fortsætter til det bliver mørkt, og lægger mig til at sove nær en ruin efter Lora del Rio.

I dag har jeg haft let medvind hele dagen, og det havde jeg også en del af dagen i går.

Lørdag d. 19/7. Lora del Rio – Fuzeta. 246 km

Afgang 5.45. Kører uden om Sevilla, og opdager at en af de små byer jeg kører igennem, Santiponce, har en del ting fra romertiden.

Jeg har aftalt pr. sms med min kammerat Valentin, at vi skal mødes mellem Huelva og Ayamonte kl. 15. Vi kører lidt forkert af hinanden, men efter en del sms’er og telefonsamtaler mødes vi endeligt. Valentin følger mig resten af vejen til Fuzeta. Han er slet ikke i form til at køre over 100 km på cykel, så det går lidt langsomt.

Efter Sevilla skifter vinden. Jeg får modvind, men til gengæld kommer vinden ind fra havet, så temperaturen falder til omkring 30 grader – dejligt.

Vi spiser lidt på en restaurant i Ayamonte, og så tager vi færgen over floden til Vila Real de St. Antonio i Portugal. Vi ankommer til mine svigerforældres hus ca. kl. 20.