Daglige fornødenheder

Morgenmad

De fleste dage stod jeg op kl. 5, og kørte ca. kl. 5.45. Jeg fik først morgenmad når jeg fandt den første bager. Der købte jeg lidt brød og en kage. Nordpå fik jeg fyldt flaskerne fra hanen, sydpå købte jeg også en flaske vand.

I Spanien var der ingen bager, og generelt ikke nogetsomhelst åbent om morgenen. Så der måtte jeg gemme noget om aftenen til at spise om morgenen.

Formiddagsmad

Ved 9-10 tiden gik jeg i supermarked og købte lidt kage/kiks og frugt, og vand hvis det var sydpå.

Middagsmad

Kl. 12-13 gik jeg i supermarked for at handle til middagsmad: brød og ost el. pølse. Chokolade, kiks el. lign. Til at drikke: en flaske vand og en l juice. Somregel var det juice af blande frugter, men altid af rigtige frugter - man skal jo have lidt vitaminer. Drak 3/4 af juicen og brugte resten til tynd saft i den ene flaske.

I Frankrig, og især i Spanien skulle jeg passe på at handle til middagsmad inden butikkerne holdt middagslukning.

Der var også et par gange jeg gik på restaurant til middag.

Eftermiddagsmad

Chokolade/kiks.

Aftensmad

Supermarked, samme som middagsmad, men uden juice. Restaurant et par gange. Generelt slæbte jeg ikke rundt på mad, og spiste således kun når jeg kunne finde et sted at købe noget. Så der kunne godt gå en time over spisetid, og 2 gange fik jeg slet ingen aftensmad.

Men hvis der blev f.eks. ost og brød tilovers fra et måltid, tog jeg det selvfølgelig med til senere indtagelse.

Det løse

Vand og el. chokolade/kiks/is på tankstationer når jeg havde trang.

Overnatning

Budgettet var lavt, så de fleste dage drejede jeg ind i en skov el. et andet egnet sted, og slog lejr. Det er der ikke nogen der opdager, når man slår lejr efter det er mørkt, og tager afsted inden kl. 6.

Nogle gange tog jeg ind på en campingplads. Problemet med campingpladser er at finde en på det rigtige tidspunkt. Med det antal km jeg skulle køre, var det nødvendigt at køre mindst til kl. 9 - og så skal man være heldig at finde en camping plads inden det er for sent. Nogle dage blev dog noget kortere cykelmæssigt, hvilket gav mere tid til at campere.

Tøjvask

Jeg havde to sæt cykeltøj (shorts og kort trøje) med. Hver dag vaskede jeg et sæt, så jeg kunne få rent tøj hver dag. Når jeg var på camping, vaskede jeg der, ellers fandt jeg et sted hvor der var vand, f.eks. tankstation eller offentligt toilet.

Ovenstående billede viser et sæt cykeltøj til tørre oven på bagagen. Tøjet skulle vendes ca. hver 1.5 time, for ikke at komme til at lugte på undersiden.

Kropsvask og barbering

Jeg fik kun rigtig bad og barbering når jeg var på camping. Mobilen kunne nå at lade op mens jeg tog bad og barberede mig - måske fordi jeg som regel havde et 3-dages skæg som tog lidt tid at barbere.

En enkelt gang i tyskland gik jeg i friluftsbad for at bade, barbere og vaske tøj.

Når jeg ikke var på camping, vaskede jeg mig over hele kroppen inden jeg tog nattøj på. Dette foregik vha. en vaskeklud og vandet fra en drikkeflaske. Da jeg ikke havde håndklæde med, fik jeg kun den tørring som en vaskeklud kan give (dog en anden end den jeg havde vasket med), så det kunne godt være lidt klamt at tage nattøjet på.

Underholdning

Ikke nødvendigt. Al tiden gik med at cykle, handle, spise, hvile, sove og slå lejr op og ned. Rent faktisk ville jeg gerne have haft mere tid til at campere, drikke et glas vin osv. Men en plan er jo en plan, og jeg fik da kørt de planlagte km.

Efter et par dage, var det ligesom om tidsfornemmelsen ændrede sig, og de mange timer på cykel var ikke kedelige. Det hjælper selvfølgelig også at være i udlandet i fremmede omgivelser.